Kat. A1
Wymagany wiek: 16 lat
(rozpoczęcie szkolenia: 15 lat i 9 mc-y, pisemna zgoda rodzica, opiekuna prawnego)
Prawo jazdy kategorii A1
stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
ponadto:
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawo jazdy AM uprawnia do kierowania zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonego dla tej kategorii wraz z przyczepą
Krok po kroku do uzyskania prawa jazdy:
Podstawa prawna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
Przed rozpoczęciem szkolenia
Uzyskanie orzeczenia lekarskiego
Udaj się do lekarza uprawnionego do badań kierowców, który po przeprowadzeniu badania wyda orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów. Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem w naszym OSK, skontaktuj się z biurem obsługi, tam otrzymasz fachową poradę, w tym jak znaleźć właściwego dla miejsca Twojego zamieszkania uprawnionego lekarza.
Pamiętaj, że w sytuacji gdy, w orzeczeniu znajdą się kody ograniczeń zdrowotnych, np.: obowiązek prowadzenia pojazdów w okularach, szkłach kontaktowych, soczewkach, itp. – wsiadając za kierownicę musisz spełnić te wymagania.
Fotografia
Udaj się do fotografa w celu wykonania fotografii. Zdjęcie powinno spełniać wymagania formalne: kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych
Wniosek o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia wraz z oświadczeniami o spełnianiu wymagań
Wniosek o wydanie prawa jazdy otrzymasz w biurze obsługi OSK Nauka Jazdy "Konicki" Damian Konicki. Jeśli masz wątpliwości w przygotowaniu, przyjdź – podpowiemy, jak prawidłowo wypełnić formularz.
Numer PKK
Numer Profilu Kandydata na Kierowcę, zostanie Tobie nadany w urzędzie, więc udaj się do Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kielcach – ul. Wrzosowa 44 (mieszkańcy powiatu) lub Urzędzie Miasta – ul. Rynek 1 (mieszkańcy m. Kielce), z kompletem dokumentów: prawidłowo wypełnionym wnioskiem, orzeczeniem lekarskim oraz fotografią. Wydział Komunikacji wyda Ci numer PKK.
Szkolenie w Ośrodku Szkolenia Kierowców (OSK)
Zgłoś się z numerem PKK do OSK Nauka Jazdy "Konicki" Damian Konicki. Tam przejdziesz szkolenie, zakończone egzaminem wewnętrznym. Po ukończeniu szkolenia i zaliczeniu egzaminu wewnętrznego OSK zaktualizuje Twój PKK. Jeśli czujesz się na siłach, do państwowego egzaminu teoretycznego możesz przystąpić bez szkolenia teoretycznego w OSK.
Szkolenie
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA TEORETYCZNEGO DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA DO KIEROWANIA POJAZDAMI KAT. A1
1. Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej
1.1. Znaki ostrzegawcze
1.2. Znaki zakazu, nakazu
1.3. Znaki informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające
1.4. Znaki drogowe poziome
1.5. Sygnały świetlne, sygnały dawane przez kierującego ruchem
1.6. Włączanie się do ruchu, skrzyżowania równorzędne
1.7. Skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu
1.8. Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
1.9. Skrzyżowania lub przejścia dla pieszych, miejsca przystanków komunikacji publicznej
1.10. Pozycja pojazdu na drodze, wjazd i zjazd ze skrzyżowania, zatrzymanie i postój
1.11. Zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy, bezpieczna jazda w tunelach
1.12. Wyprzedzanie
1.13. Omijanie, wymijanie, cofanie
1.14. Używanie świateł zewnętrznych i sygnałów pojazdu
1.15. Dopuszczalne prędkości pojazdu, ograniczenia
1.16. Wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, wykorzystanie środków ochronnych, takich jak rękawice, obuwie, ubranie i kask
2. Zagrożenia związane z ruchem drogowym
2.1. Znaczenie zachowania szczególnej ostrożności w stosunku do innych uczestników drogi, wysiadanie z pojazdu, zabezpieczenie pojazdu
2.2. Zachowanie wobec pieszego, wobec osoby o ograniczonej możliwości poruszania się
2.3. Zachowanie wobec rowerzysty i dzieci
2.4. Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych
2.5. Odstępy i hamowanie pojazdu
2.6. Czynniki ryzyka związane z różnymi warunkami drogowymi, w szczególności ze zmianą tych warunków w zależności od pogody i pory dnia lub nocy, właściwości różnych typów dróg i związane z tym obowiązujące wymagania
2.7. Różne pola widzenia kierowców widoczność kierowców motocykli
2.8. Technika kierowania pojazdem
3. Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych
3.1. Ogólne zasady określające zachowanie kierowcy w momencie awarii lub wypadku
3.2. Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej
3.3. Spostrzeganie, ocena sytuacji i podejmowanie decyzji, szczególnie w zakresie czasu reakcji oraz zmian w zachowaniu za kierownicą, spowodowanych wpływem alkoholu, leków i produktów leczniczych, stanem świadomości i zmęczeniem
4. Obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu
4.1. Czynniki bezpieczeństwa odnoszące się do pojazdu, ładunku i przewożonych osób, odpowiedzialność kierowcy/posiadacza pojazdu
4.2. Obowiązki właściciela/posiadacza pojazdu, ubezpieczenia, wymagane dokumenty
4.3. Aspekty mechaniczne związane z zachowaniem bezpieczeństwa na drodze
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO NA PLACU MANEWROWYM I W RUCHU DROGOWYM DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA DO KIEROWANIA POJAZDAMI KAT. A1
1. Plac manewrowy
1.1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1.1.1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego:
a) poziom oleju w silniku
b) poziom płynu chłodzącego
c) poziom płynu hamulcowego
e) działanie sygnału dźwiękowego
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych
g) działanie świateł mijania
h) działanie świateł drogowych
i) działanie świateł hamowania "STOP"
k) działanie świateł kierunkowskazów
l) działanie świateł awaryjnych
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeżeli występuje.
1.1.2. Ustawienie lusterek
1.1.3 Wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego
1.1.4 Sprawdzenie stanu łańcucha
1.1.5 Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku oraz podparcie pojazdu na podpórce
1.3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
1.7 Slalom wolny
1.8 Slalom szybki
1.9 Jazda po łukach w kształcie cyfry 8
1.10 Ominięcie przeszkody A1
2. Ruch drogowy
2.1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2.2. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
2.3. Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne
prędkości
2.4. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
2.5. Przejazd przez skrzyżowania równorzędne
2.6. Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
2.7. Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
2.8. Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
2.9. Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe, (jeżeli jest dostępne)
2.10. Przejazd przez przejścia dla pieszych
2.14. Przejazd przez tunel (jeżeli jest dostępny)
2.15. Przejazd przez torowisko tramwajowe (dotyczy miast z komunikacją tramwajową) i kolejowe (jeżeli jest dostępne)
2.16. Przejazd obok przystanku tramwajowego (dotyczy miast z komunikacją tramwajową) i autobusowego
2.17. Wykonanie manewru wyprzedzania
2.18. Wykonanie manewru omijania
2.19. Wykonanie manewru wymijania
2.20. Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
2.21. Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo
2.22. Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo
2.23. Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
2.25 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu
2.26. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych
2.27. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
2.28. Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Egzamin państwowy
PODSTAWA PRAWNA PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO – wyciąg
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r., nr 30, poz. 155, z późn. zm.);
Art. 51. 1. Egzamin państwowy jest przeprowadzany w celu sprawdzenia kwalifikacji osoby egzaminowanej, w tym:
- Sprawdzenia wiedzy w zakresie:
- zasad i przepisów służących bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej,
- zagrożeń związanych z ruchem drogowym,
- obowiązków kierowcy, osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem i posiadacza pojazdu,
- postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych;
- sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2019 r., poz. 1206);
§ 12. 1. Osoba egzaminowana może przystąpić do egzaminu państwowego, jeżeli okaże ważny w dniu egzaminu jeden z dokumentów potwierdzających jej tożsamość:
1) dowód osobisty;
2) kartę pobytu;
3) paszport;
4) tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca;
5) polski dokument tożsamości cudzoziemca;
6) zgoda na pobyt tolerowany.
2. Części praktycznej egzaminu państwowego przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu państwowego kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego lub naraża swoje życie i zdrowie na uszczerbek.
3. Przez zachowanie osoby egzaminowanej, o którym mowa w ust. 2, rozumie się w szczególności:
1) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
2) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;
3) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 2–10 tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
Art. 27. Podczas części praktycznej egzaminu państwowego:
4) Egzaminator, przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego. Polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa.
9) Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
a) sposób wykonywania manewrów na drodze,
b) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
c) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
d) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem,
f) umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, w szczególności najsłabszych i najbardziej narażonych, przez wykazywanie należytego szacunku dla innych
Część teoretyczna egzaminu państwowego
Część teoretyczna egzaminu państwowego jest przeprowadzana z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania, przy użyciu pytań składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów;
Część teoretyczna egzaminu państwowego polega na wskazaniu przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego prawidłowej odpowiedzi na pytania wybierane losowo w czasie rzeczywistym. Pytania stanowią realizację scenariusza przez zastosowanie odpowiedniej wizualizacji i opisu, zapisanych w postaci elektronicznej w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania.
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:
1) 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym:
a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego;
2) 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia, w tym:
a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.
5. Każde pytanie zawiera:
1) jedną prawidłową odpowiedź;
2) przypisaną liczbę punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi o następującej wartości:
a) 3 punkty – pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b) 2 punkty – pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
c) 1 punkt – pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.
6. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami "TAK" albo "NIE" jednej odpowiedzi – dotyczy pytań, z zakresu wiedzy podstawowej; na przeczytanie treści pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi ma 15 sekund;
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B i C jednej odpowiedzi – dotyczy pytań, z zakresu wiedzy specjalistycznej; na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
7. Osoba egzaminowana może poprawiać udzielone odpowiedzi do momentu zatwierdzenia udzielonej odpowiedzi przez przejście do następnego pytania albo do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi. Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi na zadane pytanie i otrzymaniem 0 punktów.
8. Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.
9. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik z części teoretycznej egzaminu państwowego w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.
10. Czas trwania części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 25 minut.
Część praktyczna egzaminu państwowego
Wykonanie zadań na placu manewrowym
Do zadań wykonywanych w tej części egzaminu należy w kolejności:
- sprawdzenie stanu technicznego pojazdu – (czas: max. 5 minut), sprawdzenie stanu łańcucha, zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu w wyznaczonym stanowisku, podparcie na podpórce następnie przygotowanie się do jazdy z wykorzystaniem odpowiedniego stroju ochronnego,
- jazda po łukach w kształcie cyfry 8 – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8,
- slalom wolny – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami,
- slalom szybki – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową
- ominięcie przeszkody
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Wykonanie zadań w ruchu drogowym
Trasę przejazdu, na której jest przeprowadzany egzamin państwowy, określa egzaminator prowadzący egzamin w zależności od miejsca, w którym przeprowadzany jest ten egzamin. Egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, jadącego za osobą egzaminowaną, mając zapewnioną możliwość porozumiewania się z nią drogą radiową.